Ha a gyermek túl korán kezdi el az iskolát…

A köznevelési törvény szerint minden olyan gyermek tanköteles, aki augusztus 31-ig betölti a hatodik évét. Ám a hatévesek egy része még nem érett az iskolakezdésre. Ha pedig egy gyermek túl korán kezdi meg iskolai tanulmányait, sorozatos kudarcok érhetik, csökkenhet az önbecsülése. Az ilyen helyzetek megelőzésére érdemes iskola-előkészítő csoportot keresni.

A következő hetekben döntenek az óvodák pedagógusai a hozzájuk járó gyermekek iskolaérettségéről, a szülőknek pedig áprilisban kell leadniuk a jelentkezési lapokat az általuk választott általános iskolákban. Az iskolaérettség megállapítása ugyanakkor sok esetben nem könnyű feladat, hiszen akár 1-2 év különbséget is mutathat a gyermekek fejlettsége a 6. életév környékén.

„Az iskolaérettség testi, értelmi, érzelmi, pszichés és szociális alkalmasságot jelent az iskolára. A gyermekek ebben az időszakban nagyon sok testi-lelki változáson mennek keresztül. A központi idegrendszerben is jelentős érési folyamat megy végbe. Ez a folyamat általában 7-8 éves korra zárul le” – fogalmaz Szakács Adrienn, a KONELI intézmények gyermekpszichológusa.

Az óvoda feladata nem az iskolára való felkészítés, ugyanakkor az iskolarendszer az első pillanattól óriási elvárásokat támaszt a gyermekekkel szemben. Az óvodából egy óvodás ballag el júniusban, szeptembertől viszont már egy kisiskolásnak kellene belépnie az iskola kapuján. Holott a szakember szerint az átmeneti időszak két évig is eltarthat. „A gyermekek 7-8 éves korára állnak teljesen készen azok a készségek, amelyek a folyamatos, sikeres és eredményes iskolai munkavégzéshez szükségesek: a figyelemtartás, a finomkoordinációs szervezettség, a feladattudatosság, a szándékos figyelem stabilizációja. Éppen ezért az iskola első két évének valójában egy átmeneti időszaknak kellene lennie a két intézmény között” – tájékoztat Szakács Adrienn.

Fontos, hogy a gyermekeknél a lehiggadás, a csökkenő impulzivitás, a fegyelmezettebbé válás a természetes érési folyamat eredménye, és ne a fegyelmezés következménye legyen. Hiszen például a kérdezés a világ megismerésének módja és a kreativitás alapja.

A szakember rámutat: az iskolában szinte az első perctől beindul a teljesítményhajsza, a differenciálás. Az első osztályban még nincs osztályzás, piros és fekete pont viszont van. Így beindul a verseny, hogy kinek van a legtöbb, kinek a legkevesebb.

A korai iskolakezdés hosszú távon meghatározóvá válhat a gyermek iskolával kapcsolatos viszonyulásában.   „Ha egy gyermek nem érett az iskolakezdésre, mégis megkezdi iskolás éveit, sorozatos kudarcok érhetik. Sérülhet az önbecsülése, az önértékelése. Szorongás, kisebbrendűségi érzés alakulhat ki benne” – figyelmeztet Szakács Adrienn.

A gyermekpszichológus szerint az iskolaérettség megítélése összetett kérdés, amelyben mindig célszerű figyelembe venni az adott gyermek egyéni érdekét. A sikeres iskolakezdés érdekében érdemes lehet iskola-előkészítő csoportot keresni, amely egy éven keresztül pontosan azokat a kognitív, érzelmi, szociális, pszichés, mozgásos és beszédkészségeket fejleszti, amelyek elengedhetetlenek a sikeres, boldog, kiegyensúlyozott iskolakezdéshez, mindeközben pedig a háttérben zajló idegrendszeri érési folyamatok is befejeződnek.

www.koneli.hu

Megosztási lehetőségek