Karakteres Jazz

Hogyan szól ma a Jazz?  Nos, elég hangosan! Összességében azonban a Honda 2001 óta alakuló, formálódó, hol jobban, hol kevésbé változó gépjárműve – az utastérben érzékelhető/beszűrődő zajossága ellenére – megfelelő holmi, érdemes a figyelemre.

A Honda a Jazz és a Civic révén is meg tudja szólítani az átlagautóst, akinek ugye a biztonság, a megbízhatóság és a komfortérzet a leglényegesebb, s aki csak néha hajtja meg a járművét, máskor „szimplán” célba-célra tart. Innen nézve: a Jazz az, ami. Nem jellemzik túlzások, nem akar többnek látszani. Ámbár ha a szegmens más automobiljaival összevetjük, vitathatatlanul az élbolyhoz tartozik – energikusságában, karakterességében is.

Az új Jazz piaci sikereit már a világszerte roppant népszerű elődmodellek megalapozták. A néhány országban Fit-néven forgalmazott típusból 2001-es bemutatkozása óta több mint hétmillió példány talált gazdára. Az új nemzedék a klasszikus Jazz-sziluettet viszi tovább, de megújult, sportos vonalaival a kortárs dizájnhoz igazodik. Főképp jellegzetes orr-részének köszönhetően valóban kitűnik a tömegből.

Az üzemanyagtartály a több mint 4 méter hosszú karosszéria középrészére került, ezáltal a kategória legnagyobb utastere jött létre. Ötletességért sem mentek a szomszédba (tényleg, hová is?) a tervezők. Vegyük csak a Magic Seats Ülésrendszert, melyet az utasok számától és a csomagok nagyságától függően, mindig az aktuális helyzetnek megfelelően variálhat a „fedélzetmester”. A minőségérzethez a puha tapintású, prémium anyagokból összeállított műszerfal, valamint a középkonzolon elhelyezett, hétcolos érintőképernyő is hozzájárul. Utóbbi a jól ismert Honda Connect szórakoztatóelektronikai és információs rendszer része.

Az új Jazzhez két hatékony erőforrás társul. Az 1,3 és 1,5 literes, benzines i-VTEC erőforrások az Earth Dreams Technology motorcsalád tagjai; csúcsteljesítményük 102, illetve 130 LE. Az 1.5 i-VTEC hajtómű az öreg kontinensen most debütál! Magam mégsem a motort, hanem főképpen a futóművet dicsérném: korrekt holmi, meg kell hagyni. Teszteltem a kocsit szerpentinen, viadukton is, nem lehet rá panasz. Mondjuk, az alacsony első súlypont sem hátrány. (Csak azt a fránya zajt tudnám feledni.)

A fékek is megfelelően szuperálnak, na persze ízig-vérig Honda-fejlesztés a City-Brake Aktív Városi Fékrendszer (City-Brake Active System), ami a kis sebességű ütközések kockázatát mérsékli, sőt a koccanások többségét segít elkerülni. A gépkocsi fogyasztása, étvágya azért lehetne kisebb…

A csomagtartó érdemel egy pipát a Happy Car – vaskos – tesztkönyvében. Alaphelyzetben 354 literes, a hátsó ülések ledöntésével 884 literesre bővíthető. A már emlegetett, 60/40 arányban osztott Magic Seats-rendszerrel ugyanakkor négy különféle alappozícióban rögzíthető, imígyen még sokoldalúbbá variálható a belső tér. Ha akarom, a raktér, síkpadlós megoldással, akár 1505 milliméteresre srófolható!

A biztonságot tekintve segítséget jelent a Fast Off program, hiszen figyeli, hogy a vezető milyen gyorsan lép le a gázpedálról, s ha veszélyhelyzetet érzékel (hirtelen gázelengedés), magasan tartja a motorfordulatot, hogy még nagyobb legyen a motorfék. A rendszert Európa nagy sebességű, többsávos útjain tesztelték, arra törekedve, hogy a lehető legbiztonságosabbá tegye a közlekedést. Ha például a vezető előzésbe kezd, de félbe kell hagynia a műveletet egy szemből érkező jármű miatt, és hirtelen lelép a gázpedálról, a Fast Off magasan tartja a fordulatszámot, hogy amint lehetőség nyílik, befejezhesse a manővert.

A középkonzol kissé a vezető felé fordul, így jobban látható, praktikum terén pedig nemigen lehet versenytársa a Jazznek. Tároló rekeszek, pohártartók, ahol csak lehet.

Szabó Zoltán Attila

 

HR-V – már a kertek alján…

A Honda lerántotta a leplet kompakt szabadidőautójáról, a 2019-es HR-V-ről. Meghatározó formai elem a szárnyat formáló hűtőmaszk, a hűtőrács feletti – korábban fekete és króm – színkombinációt pedig magas fényű feketekrómra cserélték. Az első lökhárítók magasabb légbeömlő hatású elemeiben kaptak helyet a kör alakú ködfényszórók, míg a vetítőlencsés, LED nappali menetfénnyel kiegészített lámpatestek az alapfelszereltség részévé váltak.

Már a kezdetektől elérhető a 2019-es HR-V-hez az erőteljes 1,5-ös, benzines i-VTEC, 130 lovas erőforrás. Érdekesség, hogy az i-VTEC motor hengerfuratai „advanced plateau honing” technológiával készülnek, ennek köszönhetőn felületük tükörsima, ami nagymértékben csökkenti a súrlódást a dugattyú és a hengerfal között. Újdonság a vezérműlánc új, alacsony súrlódású bevonata is. Nagy hangsúlyt fektettek a japánok a belső tér hangszigetelésére, főleg az utas- és motortér közötti elválasztó lemez), a kerékjárati ívek és a csomagtartó környékén, de az ajtókban is több zajcsillapító szigetelés található, mint korábban. A Jazzt elhallgatva, ezeket az újításokat különösen díjazom.

Sz.Z.A

Oszd meg, hogy mások is értesülhessenek: