Négylábú tanárok

Budapesten van egy különleges általános iskola, a DIÓ Általános Iskola. Ebbe az iskolába értelmileg akadályozott és súlyosan sérült gyermekek tanulnak és kapnak fejlesztést. Az iskola alapítványa, a Hendikep Alapítvány immáron negyed évszázada támogatja az iskola életét, programjait. 7. éve tartunk kutyás terápiás foglalkozásokat, amelynek a finanszírozása ebben a tanévben a NEA szakmai pályázata révén valósulhat meg.

Nebulónak lenni jó!
A kutyás foglalkozásokon soha nem felejtjük el, hogy mi magunk is mennyivel jobban szerettünk bemenni úgy egy órára, hogy tudtuk, ott jó hangulat, nyugodt légkör fogad, jól érezzük magunkat. A kutyázás jó mulatság mindenki számára, a gyakorlatokat kifejezetten úgy alakítjuk ki, hogy lekössék a résztvevőket. Így a tanulók könnyebben motiválhatóak arra, hogy valami olyasmiről tanuljanak, amiről addig esetlegesen nem hallottak még.
A gyermek személyiségének alapvonásai is a játékban alakulnak ki, örömet szerez számára, kielégíti mozgásvágyát. Megjelenik benne a szabadság, a kötetlenség, az élmény, a vidámság. Gondoljuk csak végig milyen összetett feladat kiválogatni a tavaszi-téli ruhákat, rendszerezve a fiú- és a lánykutyusok számára, megnevezni és még fel is öltöztetni a megfelelő hacukába azt az izgő-mozgó Blökit? Szem nem marad szárazon, a boldog gyermekkacaj pedig garantált!

I
A kutyás terápiázás az élményeket hasznosítja: a tanulás egy olyan folyamatban zajlik le, amely az aktív tanulással kezdődik. Minél több érzékszervet szólít meg, annál intenzívebb és tartósabb lesz, és annál hatékonyabbá válik a tanulásban is. A program során fejleszteni kívánt kutyás terápia az AZÚR Segítőkutyás Egyesület terápiás kutyáival valósul meg.
A játékszituációk kommunikációra ösztönöznek. A gyermek nagy mozgásigényére, a jó utánozó készségére, a mozgásos tevékenység érzelemvezéreltségére, az állandó pedagógusi elismerésre támaszkodva lehet a kívánt eredményt elérni.
Az intézményünkben, hazánkban egyedülálló módszert dolgoztunk ki. Lényege, hogy az AAK (augmentatív és alternatív kommunikáció) gesztusnyelv gesztusjeleire áttaníttattuk a hozzánk járó terápiás kutyákat. A módszer forradalmisága az, hogy a gyermekek és a kutyák nemcsak ugyanazon a kommunikációs csatornán, de ugyanazzal a kommunikációs eszközzel élhetnek, így közvetlen kapcsolatot tudnak kialakítani. Így azonnali sikerélményt jelent mindkét fél számára, tehát közvetlenül, külön eszköz, vagy személy segítsége nélkül képesek a beszélgetésre.

I
A kutya főleg azon problémák megoldásában segíthet, amikor nehézséget jelent a gyermek motivációjának megteremtése és tartós fenntartása, vagy gondot okoz a sikeres, eredményes munka szempontjából az alapvetően fontos kommunikációs csatornák kialakítása. Eredményeként növekedik a szociális interakciók száma, minősége, megkedvelik a kutya érintését. A rendszeres terápia eredménye, hogy a gyermek motivált lesz a kapcsolatfelvételre. A kutyás terápia során elért sikerélmények ösztönzik a társas kapcsolatok felvételére, kialakítására, ezáltal a társadalmi integráció útjára lép, ahol a folyamatos előrehaladás feltétele az állandó pozitív visszacsatolás, melyet a kutyás terápia biztosít.

Lakos Judit – Szakvizsgázott gyógypedagógus, kutyás terápiás foglalkozásvezető
06-20-4398249
hjuczus@gmail.com

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Oszd meg, hogy mások is értesülhessenek: