Nem éri anyagi kár, ha véletlenül felveszi a gyanús külföldi hívást

Nem éri anyagi kár, ha véletlenül felveszi a gyanús külföldi hívást
A visszahívástól azonban óva int az NMHH a szolgáltatókkal együtt

  • a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság, a Magyar Telekom, a Telenor Magyarország és a Vodafone Magyarország közös sajtóközleménye –

Belföldön fogadva nem növelheti az előfizető mobiltelefon-számláját, ha a külföldi számról kezdeményezett hívást fogadja, ettől függetlenül a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) és a mobilszolgáltatók tudatos fogyasztói magatartásra és megfontoltságra intik az előfizetőket. Amennyiben a mobiltelefont használó figyelmetlen vagy kíváncsi, és visszahívja a gyanús külföldi számot, akkor viszont adódhatnak problémái: felmerülhetnek pluszköltségek, de később érkezhetnek különböző üzleti jellegű ajánlatok is.

Számos panasz érkezett az elmúlt napokban külföldi számról indított rejtélyes telefonhívásokról az NMHH és a mobilszolgáltatók ügyfélszolgálataihoz. A sajtóban, illetve a közösségi oldalakon is több érintett számolt be arról, hogy elsősorban ugandai, orosz, cseh, vagy lengyel ország-előhívószámmal jelzett hívást a telefonjuk, de volt példa Burundiból, Grenadából, Szamoából, Ausztriából és Romániából érkező hívásra is. A legtöbben nem reagáltak a hívásra, aki mégis felvette, az általában a vonal azonnali bontását tapasztalta. A jelenség vélhetően egy újabb ún. wangiri, vagy más néven scam hullám, melynek lényege, hogy csalók nemzetközi telefonszámról tömegesen próbálnak embereket rávenni arra, hogy az adott – vélhetően emeltdíjas – számot a fogadó fél visszahívja. Ezek a csaló kezdeményezések bizonyos időközönként felütik fejüket, vissza-vissza térnek a gyanútlan fogyasztók megtévesztésére, az egyetlen fontos dolog, hogy a bizonytalan eredetű külföldi hívásokat és SMS-eket hagyjuk figyelmen kívül.

Fontos leszögezni, hogy a belföldön, hazai mobilszámon vagy vezetékes telefonon külföldi számról érkező hívásfogadás nem növelheti az előfizető telefonszámláját. Az emelt díjas hívás vagy SMS fogadása alapbeállításként tiltva van minden ügyfélnek. Kivétel jelent ez alól az, aki kifejezetten kérte a szolgáltatót a blokkolás feloldására. Probléma tehát csak abban az esetben jelentkezhet, azaz csak akkor érheti belföldön anyagi kár a mobiltelefon-tulajdonost, ha a gyanús számot visszahívja, egyébként nem, hiszen belföldön a szolgáltatók külföldi hívás fogadása esetén sem számolhatnak fel pluszköltségeket. Értelemszerűen más a helyzet akkor, ha a hazai előfizető valahol külföldön tartózkodik és fogadja az adott hívást, azonban ebben az esetben is csak az adott szolgáltatóval kötött szerződés külföldi hívás fogadására vonatkozó általános díjtételeivel kell kalkulálnia akár a hívás fogadása, akár visszahívása esetén. Az Európai Unió országaiban, valamint Norvégiában, Izlandon és Liechtensteinben a legtöbb díjcsomagban már nem kell fizetni a bejövő hívásokért, de a többi országban jellemzően igen. Különösen célszerű figyelni erre az Európán kívüli országokba utazva.

Többen érdeklődtek az NMHH-nál azzal kapcsolatban is, hogy vajon hogyan jutott a rejtélyes hívó birtokába a számuk, amikor azt nem adták meg, vagy egyenesen titkos. A telefonszámokat az eddigi tapasztalatok alapján véletlenszerűen egy szoftver generálhatja, így természetesen bármilyen szám hívását megkísérelhetik. A hazai szolgáltatók folyamatosan figyelve a külföldi számokról hazai hívószámra érkező tömeges híváskezdeményezéseket, valamint az ügyfélszolgálatokra érkező bejelentések nyomán egyesével megvizsgálva folyamatosan tiltják le az érintett és már ismert számokat, hogy azok ne is legyenek visszahívhatók. A hatályos jogszabályok és műszaki feltételek mentén igyekeznek minimalizálni a szolgáltatók a kockázatokat, de sajnálatos módon a csalások folyamatosan fejlődnek, újabb és újabb variációkban bukkannak fel, így a legfontosabb dolog az óvatos és körültekintő fogyasztói magatartás.

 

Budapest, 2018. április 17.

 

Megosztási lehetőségek