A közlekedési módozatok szénlábnyoma
Kevesebb repülésre biztatják a turistákat svéd kutatók, akiknek – most már angolul is elérhető – online kalkulátorával egyszerűen kiszámolható a különféle közlekedési módozatok szénkibocsátása egy adott útvonalon.
A klímaváltozás miatt a fogyasztók egyre tudatosabbá válnak annak felmérésében, életmódjuk miként hat a környezetre. Svédországban a közelmúltban jött létre a klímaváltozás ellen harcoló Flygskam (Repülés szégyene) nevű mozgalom, amelynek tagjai egyre inkább az alternatív közlekedési módozatokat választják. A Chalmers Műszaki Egyetem kutatói pedig megalkottak egy olyan kalkulátort, amellyel a fogyasztók könnyen kiszámolhatják a különféle közlekedési módozatok szénlábnyomát.
A travelandclimate.org honlapon az útvonalat és a közlekedők számát megadva lehet kiszámolni a különféle közlekedési módok környezeti hatását.
Például, ha két ember Londonból Barcelonába utazik, akkor vonattal, vagy busszal 130 kilogrammnyi a szén-dioxid-kibocsátás, személygépkocsival 244 kilogramm, repülővel pedig 371 kilogramm.
A honlap svéd verziója már egy éve létezik, bemutatása óta mintegy 50 ezren keresték fel. Az angol változat mostani elindításával egy időben a svédet is megújították.
A honlap Jörgen Larsson és tudóscsoportjának kutatásain alapul, amely a svédek repülési szokásainak a klímára gyakorolt hatását vizsgálta. Kutatásaink azt mutatták, hogy a svédek repülési szokásai alapján állampolgáronként egy tonnányi a szén-dioxid-kibocsátás. Ez ötször több a globális átlagnál, és nagyjából azonos a svédek gépkocsihasználatából eredő teljes szén-dioxid-kibocsátással – idézte Larssont a Phys.org tudományos-ismeretterjesztő hírportál.
A svéd kutatók az 1990 és 2017 közötti adatokat elemezve mutatták ki a drámai növekedést a légiközlekedésben. Az észak-európai országból induló nemzetközi járatok száma megkétszereződött ezen időszak alatt, az egy emberre jutó utazások száma 0,5-ről egyre emelkedett 2017-ben. Az utazások átlagos távolsága 2700 kilométer, ami a Stockholm-Madrid távolságnak felel meg.
A légiközlekedésből származó egyre növekvő szén-dioxid-kibocsátás veszélyezteti a párizsi klímaegyezményben megfogalmazott célok elérését, azt, hogy a globális felmelegedés 2 Celsius-fok alatt maradjon. Jörgen Larsson reméli, hogy új eszközük segít felhívni a figyelmet a repülés környezetkárosító hatására és kevesebb légi utazáshoz vezet.
A 2 Celsius-fokos cél elérése megköveteli életmódunk megváltozatását. Ha például mindenki áttérne a vegán étrendre, nem kellene olyan nagy mértékben csökkenteni a repülésből eredő szén-dioxid-kibocsátást. Ez azonban egy óriási beavatkozás lenne életmódunkba – magyarázta.
MTI