Hibrid hajtáslánc, vadonatúj HR-V e:HEV a Hondától

A vadonatúj HR-V e:HEV a Honda fejlett, két villanymotoros (generátor és a hajtásért felelő egység), hibrid hajtásláncára épül. A kompakt szabadidőautó a japánok e:HEV-választékának újdonsült képviselője. A fejlesztési folyamat során a Honda Az ember a gép előtt” (Man Maximum, Machine Minimum, MM) filozófiája jutott érvényre, amelynek középpontjában az a meggyőződés áll, hogy a technológia és a tervezés célja a vezető és az utasok igényeinek kiszolgálása.

Igazodva a kor igényeihez az új HR-V ötvözi a szabadidőautók stílusát és tágasságát a kompakt építésmóddal, hogy könnyebb be- és kiszállást biztosítsanak az utasoknak. Érzékelhetően a funkcionalitás és a szépség kettőse „lebegett” az alkotók szeme előtt. A jellegzetes sziluetthez 10 milliméterrel növelt szabad hasmagasság, és a 20 milliméterrel csökkentett teljes magasság is hozzájárul. Kifinomult felületek meghatározta formavilágával az új HR-V egyszerűséget és letisztultságot sugall. A fényszórópár, az autó színére fényezett hűtőrács és a feltűnő alsó légbeömlő tökéletesen belesimul az orr és az első sárvédők alkotta egységbe. A kortárs stílust követő, zavaró részletektől mentes kocsitest oldalán markáns övvonal szalad végig az első lámpáktól a hátsókig, álló helyzetben is olyan hatást keltve, mintha az autó haladna. Ráadásul elnyújtott frontrész és a hátrahúzott A-oszlop hosszabbnak mutatja a motorháztetőt. Az aerodinamikai hatékonyságot fokozó fejlesztések nem mentek a külső rovására.

A kocsibelsőt úgy alakították ki, hogy a térre és a beáramló fényre kerüljön a hangsúly, fokozva a kabin légiességét. Ezt az érzést hivatott segíteni az egyedülálló levegő szétáramlását segítő rendszer (Air Diffusion System) melynek egyedi megjelenésű, L-alakú nyílásait a műszerfal felső sarkaiba helyezték a Honda mérnökei. Ezek, a hagyományos szellőzőrostélyokkal szemben, anélkül juttatják a levegőt a kabinba, hogy az közvetlenül a bent ülőkre áramlana, valamint a rendszer szinte észrevétlenül keringteti az oldalablakok, illetve a tető mentén ezáltal kellemes, frissítő légkört teremtve. A sofőrülést 10 milliméterrel megemelték, a nagy látómező érdekében a külső tükrök lejjebb kerültek.

A korábbinál kényelmesebb, feszesebb oldaltartású első ülésekben immáron nem rugókészlet, hanem speciális szivacs található, mely segít megelőzni a fáradtságot a hosszú utaknál és növeli a kényelmet a mindennapi használat során. A kezelőszervek a lehető legközelebb kerültek a pilóta látómezőjéhez, elrendeződésük is logikus. A láb- és a válltér is jelentősen nőtt, tovább fokozva a térérzetet és a komfortot. Hátul az első ülések alá beépített üzemanyagtartálynak és az okosan elrendezett hibrid hajtásláncelemeknek köszönhetően 35 milliméterrel lett nagyobb a sorok közötti lábtér! A Honda által fejlesztett Mágikus ülésrendszer jellemzi a járgányt. Méretes, és könnyen hozzáférhető a csomagtartó; a rakodóperem a lehető legalacsonyabbra került, nem kell magasra emelni a poggyászokat.

Az elsétálást követő ajtózárás (Power Tailgate Walk Away Close) is része az egésznek, így az elektromos mozgatású csomagtér ajtó automatikusan lecsukódik miután a slusszkulcs eltávolodik a kocsitól.

A Honda e:HEV hibrid technológiája alacsony üzemanyag-fogyasztást eredményez. A hajtáslánc két kompakt, nagy teljesítményű villanymotorra épül, amelynek egyike a másfél literes i-VTEC benzines, 131 lóerővel felvértezett erőforráshoz van csatlakoztatva. Az e:HEV rendszer 3 vezetési üzemmóddal rendelkezik, melyek önműködően, mindig az aktuális viszonyoknak megfelelően változtatja a rendszer. A maximális hatékonyság érdekében a szerkezet alapvetően elektromos hajtású, a belső égésű motor csak nagy teljesítményleadást igénylő helyzetekben, illetve hosszú, nagy sebességű autózásnál kapcsolódik be közvetlenül a hajtásba. Három vezetési mód áll rendelkezésre: Sport, Normal, Eco. A pilóta a vezetési dinamikát szabályozni, alakítani tudja. Emellett lehetőség van kiegészítő, úgynevezett B-üzemmód aktiválásra is a sebességváltón keresztül az erősebb regeneratív fékezés és az az elektromos járművek vezetéséhez hasonló élmény érdekében. Természetesen az energia-visszatáplálás és a „motorfék” ereje szabályozható; a kormány mögött elhelyezett kapcsolófülekkel. Az integrált mobilkommunikációs eszközök léte is élménnyé teszi az autózást.

A vadonatúj HR-V-hez – a modell történetében először – alapáron jár a Honda SENSING™ csomag, mely a japánok legmodernebb, sok tekintetben kategóriaelső menetbiztonsági eszközeit tartalmazza. A jelentősen továbbfejlesztett rendszert szélesebb látószögű, nagyobb felbontású, egylencsés kamerával, nagy sebességű képfeldolgozó processzorral tették hatékonyabbá, elhagyva a korábbi kamera és szenzorok kombinációját. Kifinomultabb vált a gyalogossal történő ütközés esélyét csökkentő kormányzási rendszer éjszakai működése is, a Ráfutásos Ütközést Elkerülő Rendszer (CMBS) pedig pontosabban ismeri fel a HR-V előtt áthaladó járműveket, tehát mindig a kellő pillanatban fékez. Szintén újdonság az Adaptív Sebességrögzítő (ACC). A lejtmenet-szabályozó most debütál az európai HR-V járgányokban.

Sz. Z. A.

Osszad, hogy mások is értesülhessenek a lehetőségről: