Honda Civic: sportos jelleg, dupla élmény
Egy márka, azonos megnevezés, mégis két különböző karakter. A Civic 4DR benzines, 1498 cm3-es, szürkésfekete színű változatában egy visszafogott, komfortos, ugyanakkor erőt is sugalló szerkezetet ismertem meg, míg a Honda Civic 5DR jelzésű, benzines, 988 cm3-es, vadul pirosló, sportos modelljében egy fiatalos, olykor bizony kövér gázadásra, játékra ingerlő kocsit teszteltem.
Volt szerencsém egymás után kipróbálni a Civic két változatát. Mondhatom, üdítő élmény volt ez a duplázás. Igaz, a kisebb, sportosabbra hangolt jármű hatott rám erőteljesebben, ezt tekintettem játszótársnak, míg az elsőként kezem ügyébe került Hondát arra használtam, amire való: autózni, jönni-menni vele az ünnepek alatt.
A Civic egyébként 1972 óta része az életünknek. Nem volt mindig a legvonzóbb teremtmény, ám erényeit mégsem lehet elvitatni. A Honda történetében a stabilitást jelenti. Visszanéztem, mit írtam a Civic-ről 2012-ben. Idemásolok pár sort: „Esztergomban bemutatták a Honda Civic legújabb változatát, amely fokozottan energiaelnyelő vázszerkezetet, az ütközés erejét mérséklő fékrendszert (CMBS), kétzónás műszerfalat kapott, ráadásul a karosszéria kialakításakor az úgynevezett csupaszárny-repülőgép elve/ötlete lebegett a tervezők szeme előtt. A Honda szép rekordokat könyvelhet el: a negyvenéves, immár a kilencedik generációt elérő négykerekűből eddig – összesítve – 20 milliót értékesítettek világszerte.” (Kosár magazin, 2012. február 15.)
A fentiekből kitűnik, a Civic kiváló példája annak, hogyan tud egy típus folytonosan megújulni, formálódni, változni anélkül, hogy az alapértékeit elveszítené.
Az új Civicet elismerés illeti a futóművéért. Úttartása egészen kiváló, a legkellemetlenebb kanyarokban, szerpentinen is érzékelhető, hogy a jármű bírja a gyűrődést, ráadásul az elől, hátul adaptív lengéscsillapítókat a magunk kedve szerint hangolni, állítani lehet.
Az erőforrás dinamikus, erősnek hat – mindkét esetben. A 988 cm3-es „kicsikében” (hivatali színkódja: 04 piros”) azonban plusz kraftot érez az emberfia; nagyon bírtam, hogy a másodjára próbált négykerekűből amolyan kölyökoroszlán-morgást lehetett kipréselni, megfelelő (értsd: célratörő) gázadás esetén.
A Honda által fejlesztett Earth Dreams Technology névre keresztelt motorépítési filozófia eredményeként az új hajtóművek nemcsak erősek, de takarékosak is. A kapcsolódó marketingszöveg itt és most tényleg nem üres blabla: „egekbe repítik az adrenalin-szintet, az üzemanyag-fogyasztás viszont lehető legalacsonyabban tartják” – olvasható a prospektusban. Kifejezetten pozitív meglepetés volt számomra, hogy a városdzsungelbeli össznépi araszolósdit nem bosszulta meg a jármű. Az 5 liter körüli érték imponáló.
Jót tett a Civicnek, hogy nőtt a szentem. A csomagtérben is jut hely bőven. Az alap: 478 liter. Lehajtott hátsó ülésekkel, az ablakvonalig, csomagtér-padló alatti tárolóval 828 literesre srófolható a gépezet, s persze további trükkökkel további helyeket nyerhetünk. A magam részéről kedveltem a kormányművet, bár ez ízlés kérdése, azt azért nemigen hiszem, hogy össznépi rajongás tárgya lenne.
Az automobil lábtér tekintetében – elől, hátul – nagy dicséretet érdemel. Mondjuk, a középkonzol lehetne keskenyebb, kevésbé hangsúlyos. A navigációs rendszert meg lehet szokni. A váltó precíz szerzet, a bőrbevonatú váltógomb erősíti az egyszerre sportos, mégis elegáns dizájnt.
Tudom, hogy vita tárgya, de számomra sokkal vonzóbb a mai Civic, mint a régebbiek. Magam sohasem rajongtam a kétségkívül jellegzetesnek számító „Civic-farért”, így én a mai, letisztultabb forma mellett teszem le inkább a voksomat. Ugyanakkor imádnivaló a kocsi agresszív, vadóc „arcéle”, és az a kis cápauszony a tetején, amely enyhe fenyegetésnek is felfogható.
Igen, ha kell, mindkét Civic harcra kész.
Szabó Zoltán Attila
A Honda Európa része?!
A Honda Motor Europe is csatlakozott, az Európai Autógyártók Szövetségéhez (ACEA). Az európai személy- és tehergépjármű-, valamint buszgyártó vállalatokat tömörítő szervezet legfőbb törekvése, hogy gazdaságossá és környezetbaráttá tegye a kontinens járműiparát, egyszersmind gondoskodjon társadalmi fenntarthatóságáról. A Honda nem kevesebb, mint 8000 embert foglalkoztat az öreg kontinensen. A Honda célja, hogy 2025-re Európában eladott járműveinek kétharmada elektromos (hibrid, plug-in hibrid, EV és FCV) hajtású legyen. Ennek elérésén munkálkodik a cég Németországban és az Egyesült Királyságban működő K+F részlege is. Mi több, több kiemelkedő jelentőségű projektben is részt vesz a társaság, ilyen például a Drive C2X névre keresztelt, járműkommunikációs hálózat létrehozása, az autonóm mobilitást szolgáló L3 Pilot rendszer kidolgozása, valamint az üzemanyagcellás közlekedési eszközök működtetéshez szükséges infrastruktúra kiépítésére irányuló HyFIVE és H2ME2 kezdeményezés.
Sz. Z. A.