Honda: „eljött az önvezető járművek ideje”
Különleges koncepcióval rukkolt elő a Honda a Las Vegasban megrendezett, 2017-es nemzetközi elektronikai szakkiállításon, a CES-en (Consumer Electronics Show-n). A Cooperative Mobility Ecosystem, azaz együttműködésen alapuló, gazdaságos mobilitási rendszer olyan fejlesztéseket fog össze, mint a mesterséges intelligencia, a robotika és a big data, legfőbb célja pedig, hogy javítsa az életminőséget, az autós helyváltoztatáshoz fűződő élményét.
A Honda víziója szerint a jövő autói egymással és az infrastruktúrával egyaránt kommunikálnak majd, ezáltal megszűnhetnek a forgalmi dugók és a közúti balesetek, nem mellesleg hatékonyabbá válhat a közlekedés és új elemekkel bővülhet az utasok szórakoztatása. Ez utóbbi elképesztően sok lehetőséget rejt, a járművek például különféle szolgáltatásokat nyújthatnak, míg a tulajdonos távol van.
Ennek fényében a japánok amolyan technológiai szövetséget hoznak létre a Visával, a DreamWorks Animationnel, illetőleg nyílt forráskódú startup-programokat is a nagyközönség elé tártak. No és itt van a Honda NeuV tanulmányautó, ami nem más, mint egy elektromos, egyszersmind automatikus irányítású jármű, amelynek legfőbb érdekessége a mesterséges intelligencia által vezérelt „érző” erőforrás, és a beépített személyi asszisztens. Komoly előrelépést jelent a Honda Moto Riding Assist néven leleplezett koncepciómotor is, hiszen a Honda robottechnikáján alapuló újdonság képes önmagát egyensúlyozni. A csodamotor giroszkópokra épül.
A NeuV neve a New Electric Urban Vehicle, azaz új elektromos, városi jármű kifejezésből ered, és az a gondolat hívta életre, hogy a magánszemélyek által birtokolt járműveket élettartamuk 96 százalékában nem használják. Nos, a NeuV-val megoldódhat ez az áldatlan állapot, az önvezető jármű ugyanis utasokat szállíthat azokban az időszakokban, amikor a tulajdonosnak nincs rá szüksége. Emellett képes áramot termelni és „feltölteni” az elektromos hálózatba. Ráadásul okos és segítőkész, így mesterséges intelligencia irányította személyi asszisztensként is képes helyt állni, amiben nagy szerepe van az „érző motornak” (emotion engine).
A rendszert vezérlő HANA (Honda automatikus hálózati asszisztens) folyamatosan figyeli a vezető döntéseit, ebből tanul, majd az ismeretanyag alapján döntéseket hoz, illetve ajánlásokat tesz. Ráadásként igazodik a vezető napi rutinjához, és lelki állapotát is igyekszik kikövetkeztetni, hogy azt figyelembe véve választhasson például zenét. A gépezet kétüléses, csomagtartójában egy elektromos gördeszka bújik meg.
A halrajok viselkedését idéző „Safe Swarm” koncepció a biomimetika vívmányait kamatoztatja, hogy biztonságosabb, hatékonyabb és élvezetesebb legyen a közlekedés. A rendszer az egymás közelében haladó autók között teremt kapcsolatot (Dedicated Short Range Communication – DSRC), hogy segítsen a vezetőknek megoldani a bonyolultabb közlekedési szituációkat. Elterjedésével a járművek összehangolhatják és hatékonyabbá tehetik működésüket, valamint csökkenthet a járművezetők stressz-szintje és a balesetek száma.
„Eljött az önvezető járművek ideje, és a Honda, akárcsak a többi autógyártó, azon dolgozik, hogy tökélyre fejlessze a technológiát, s 2040-ig elérje, hogy teljesen megszűnjenek a karambolok” – erősítette meg Frank Paluch, a Honda R&D Americas elnöke.
A szakkiállítás lehetőséget adott az érdeklődőknek, hogy személyesen is kipróbálhassák a UNI-CUB-ot. A Honda személyi közlekedési eszközén ülve a „vezető” testsúlyának áthelyezésével gyorsíthat, lassíthat és válthat irányt. Hogy a UNI-CUB minél sokoldalúbb lehessen, a Honda tavaly nyilvánossá tette a kapcsolódó API-t, és olyan vezérlőszoftverek megírására ösztönözte a programozókat, melyekkel kibővíthetők az eszköz képességei, illetve külső irányításra is lehetőséget adnak.
Sz. Z. A.
2017. 01. 11.