Intelligens járművontatás a Nissannál

nissanokMa már nem „divat” egy olyan fejlesztésről, mint amit most a Nissan jegyez, a futurisztikus szóval előhozakodni, hiszen a 21. század ontja a különleges technológiákat, az úttörő innovációkat. Persze, azért kalapot lengetve említjük, hogy az oppamai gyárukban bevezették az intelligens járművontatási technológiát (IVT – Intelligent Vehicle Toving), ami nem más, mint egy teljesen automatizált járművontató rendszer.

A Nissan Intelligens Mobilitás programja jó ideje tüsténkedik azon, hogy „érdekesebbé tegye az emberek, az autók és a társadalom közötti kapcsolatot”. Ez az új, térképező és kommunikációs technológiákat hasznosító projekt, amely az intelligens, teljesen elektromos autót összekapcsolja az infrastruktúrájával, az intelligens integráció megvalósításának egy újabb lépése.

Az IVT rendszerben egy módosított Nissan LEAF-et használnak, amely az elkészült járműveket önműködően húzza egy utánfutón a gyár kijelölt rakodóállomásai között. Ellentétben az alkatrészek szállításához használt hagyományos, irányított járműveket alkalmazó rendszerekkel, amelyek esetében síneket kell telepíteni, vagy nagy mennyiségű mágneses szalag használata szükséges, itt nincs szükség különleges infrastruktúrára az üzemeltetéshez. A vontatóautón kamerák és lézeres szkennerek találhatóak, ezek érzékelik a sávjelzéseket, padkákat és lehetséges akadályokat, vagy veszélyeket a jármű körül. Az információkat a vontatóautó összeveti a térképadatokkal, kiszámítja saját helyzetét, majd önállóan kikalkulálja a célállomásra vezető utat.

A vontatóautó betartja a gyár területén érvényes sebességhatárokat is. Megáll, ha akadályt, vagy veszélyt érzékel. Amint úgy észleli, hogy újra tiszta az út előtte, folytatja megkezdett útját. A vontatás útvonala egyszerűen módosítható. A vezető nélküli vontatóautók egy központi forgalomvezérlő rendszerhez kapcsolódnak, amely felügyeli az egyes járművek helyzetét, haladási sebességét, fennmaradó akkumulátorkapacitását és üzemállapotát. Ha egy kereszteződésnél két vezető nélküli jármű találkozik, a vezérlőrendszer algoritmusa meghatározza, melyik jármű kapjon elsőbbséget, illetve vészhelyzet esetén a rendszer távolról meg is állíthatja a járműveket.

A Japánban fellelhető oppamai gyár logisztikai rendszerében jelenleg egy sofőrcsapatnak kell elvezetnie a gyártósorról legördülő járműveket a gyár saját dokkjához, ahol hajókra rakják azokat. Az IVT bevezetésével a Nissan hatékonyabbá teheti a termelést. A rendszer tesztüzeme már egy éve megkezdődött, így több mint 1600 teszt utat tettek meg a gyár területén. Az összegyűjtött adatok felhasználásával biztosították, hogy a rendszer megbízhatóan működjön eztán.

A Nissan amúgy már évtizedek óta fejleszt önvezető technológiákat. Augusztusban a vállalat bemutatta az autópályás használatra tervezett, egysávos önvezető megoldását, a ProPILOT technológiát.  A japánok 1999 márciusa óta a francia Renault vállalattal működik partnerségben a Renault–Nissan Alliance tagjaként.

Sz.Z.A.

2016. 12. 12.

 

Oszd meg, hogy mások is értesülhessenek: