A KIA EV9 a prémiumkategória nagyragadozójává válhat
A sportban használatos szakzsargonnal élve: a KIA az elmúlt években futja legjobb köreit. Másképpen: az 1944 decemberében alapított, tehát hamarosan 80. születésnapját ünneplő koreai autógyártó a 2000-es években rátalált arra az útra, amellyel a két évtizede még messze nem az élvonalhoz tartozó márka az elitbe kormányozta magát – tegyük hozzá, a Hyundai égisze alatt.
Ma már ott tartunk, hogy a koreaiak EV9 jelzéssel, immár Magyarországon (pontosabban: a szentendrei Daalarna Garden festői környezetében) is bemutatta ama jövevényét, amellyel a prémiumkategóriában készül „robbantani”. Mert aligha kérdés, ez a robusztus hatású, mégis elegánsnak mondható, a legmodernebb technológiákkal, fejlesztésekkel felvértezett, elektromos gépjármű nagyragadozó a javából!
Szentendre határában, a Visegrádi-hegység lábánál volt módom terelgetni az EV9-est, így magam is tanúsíthatom: meggyőző egy jószág! Bár nem rajongok a nagy szavakért (főleg nem az autóiparban, amely mostanság nem a legszebb napjait éli), de kivételesen hajlok arra, hogy az egyik kereskedő által elektronikus postaládámba küldött brosúraszövegből idézzek: „az EV9-et a természet és a modernitás egyszerre ihlette. Merész alakjával és futurisztikus vonalaival az első pillanattól kezdve felhívja magára a figyelmet. Az orrától a hátsó lámpákig jellegzetes dizájnelemek erősítik egyedi karakterét és magabiztosságát.”
Nos, valóban egyediséget, karakterességet, némi jövőbelátást sugall a gépezet. Egyébként is a KIA sikerének egyik titka, hogy jó érzékkel, feltűnően tudatosan határozzák meg a céljaikat, és az oda vezető utakra, ösvényekre is hamar rálelnek. Netán kitapossák azokat…
Erre napjainkban tényleg csak kevesen képesek, mivel a gazdasági kényszerek, az elektromobilitás, a szektort jellemző gyors változások, kihívások, és a vásárlói elvárások szinkronba hozása, nem kimondottan hálás feladat. Szentendrén mégis egy feltűnően nyugodt hazai vezető helyezte fel az EV9-et a „KIA-térképre”; mérföldkőnek nevezve azt.
Nagy Norbert, a KIA Motors Hungary elnöke azt is megjegyezte, hogy ugyan a KIA nem kíván prémiumautó-gyártóvá válni, de a Stingerrel, most pedig az EV9 révén világossá tették, kiváló prémiumkocsikat képesek alkotni, ha erre van/lesz szükség…
A KIA-fejlődését ő is górcső alá vette. A KIA C’eed neve éppúgy szóba került, mint a KIA Niro, vagy a 2021-ben berobbant EV6, melyet Az év autójává választottak. „Az EV9 is jelentős európai sikerek előtt áll” – jövendölte.
A koreai autógyártó stratégiai pillérjei között elsőként az elektromos átállást, majd a környezetvédelem – nem csak üres szavakban történő – támogatását, végül: a teljes karbonmentességet, mint célt jelölte meg. Hangsúlyozta: az élen járnak az óceánból kiemelt műanyag szemét újrahasznosításában, amelyre példa az EV9 is. 2026-ig egymillió tisztán elektromos gépkocsit kívánnak értékesíteni. Ez idő tájt tehát a teljes eladási paletta 25 százalékára „hajt” a gyártó, amely nélkül már a csúcsfutball és az Australian Open is elképzelhetetlen.
Néhány további tudnivaló. Az EV9 ritka „madárnak” számít már azzal is, hogy ez a SUV-képződmény három üléssort számlál. Hátsókerékhajtású változata hétszemélyes, hatótávolsága: 563 kilométer, teljesítménye: 150 kW. Létezik 505 kilométeres hatótávolságú verzió is, ebbe ugyanakkor 283 kilowattnyi energia, mintegy 380 lóerős teljesítmény szorul(t). Természetesen belső égésű motorral ellátott kocsi is színesíti a repertoárt. Az EV9-ben debütált a KIA tripla műszerfala, persze a vezetéstámogató rendszer sem kispályás. Újdonság, hogy a töltő két irányú, mi több, programozható!
Szabó Zoltán Attila