Kreatív gyereket akarnak a szülők
Tízből nyolc általános iskolás gyermek jár külön foglalkozásra, amely jellemzően sport, szakkör vagy művészeti elfoglaltságot jelent heti több mint három órában. A szülők célja mindezzel a több mozgás, a tehetség, valamint a kreativitás kibontakoztatása. Utóbbiban ugyanúgy szerepet tulajdonítanak az iskolának, mint az okoskészülékeknek; többségük azt sem bánná, ha a pedagógus a tanórába beépítené az okostelefon-használatot.
Tízből nyolc magyar általános iskolás gyermek jár a tanórák után külön foglalkozásokra – derült ki a REGIO JÁTÉK felméréséből. A megkérdezettek 42 százalékánál hetente kétféle, 35 százalékánál mindössze egyféle elfoglaltságot takar a suli utáni kötelezettség, havonta azonban a gyermekek fele több mint 12 órát fordít plusz tevékenységre. „A szülők célja világos: a gyermek mozogjon minél többet, valamint gondozza tehetségét, és fejlessze kreativitását. Utóbbiban azonban a szülő otthon is tud segíteni, például egy, a gyermek korosztályához illő játék kiválasztásával, amellyel szabadon és önfeledten tud foglalatoskodni, szemben például egy különórával” – árnyalta a képet Gyaraki Dávid, a REGIO JÁTÉK marketingvezetője. Az iskola után a gyerekek leginkább sportolni (71%), vagy szakkörre (23%) járnak, de sokan választanak művészeti (21%), hangszeres, vagy nyelvi (19-19%) foglalkozást is. A felmérés alapján a hagyományos értelemben vett játékra továbbra is nagy hangsúlyt fektetnek a szülők: a gyermekek 96 százaléka napi rendszerességgel végez kreatív tevékenységet, például színezést, barkácsolást, vagy akár bűvészkedést.
A kutatásból kiderült az is, hogy a magyar szülők az iskolai környezetben is igényt tartanának a kreativitás ösztönzésére, azonban kevés pedagógus alkalmaz erre megfelelő módszereket. „A tanulási folyamat egyik legfontosabb eleme a kreativitás, és számtalan módszerrel lehet észrevétlenül is fejleszteni bármelyik tanórán, ha a pedagógus nyitott rá – avatott be a részletekbe Balatoni József történelemtanár, a Felelős Szülők Iskolájának szakértője. Egy digitális eszköz például nagyszerű lehetőség a tanár számára, mert általa színesebbé válhat a tananyag és arra fogékonyabbá tehető a diák, ráadásul mindeközben digitális nevelés is folyik, amely szintén fontos feladata az iskolának.” A megkérdezettek 70 százaléka támogatná, ha gyermekének pedagógusa beépítené a tanórába az okostelefon-használatot, mivel a többség szerint a kütyük hozzájárulhatnak a kreativitás fejlesztéséhez.
Az általánosiskolás-korúak – a kutatásban részt vevő szülők válaszai alapján – nagyjából egy órát töltenek okoskészülékek használatával egy nap. „Az okostelefonnal, tablettel töltött percek száma a kor előrehaladtával nő, a tevékenységek viszont nagyjából állandóak: legtöbben játszanak (63%), zenét hallgatnak (42%) és videót néznek (40%) rajta” – mondta el Gyaraki Dávid. „A szülők legfontosabb feladata, hogy kontrollált körülmények között engedjék használni az okoskészülékeket a gyermeknek, és ne váltsák ki velük a családi programokat, együttlétet, közös játékokat” – tanácsolta Balatoni József.
TOP10 kreatív játék a REGIO JÁTÉK statisztikái szerint:
- Putty intelligens gyurma
- 4M kristálynövesztő készlet
- Gyöngyfűző
- 4M gipszkiöntő
- SES ujjfesték és tempera
- Színterápia stresszoldó színező
- Mágneses rajztábla
- Színezhető táska
- Kötő- vagy horgoló szett, szövőkészlet
- Cipőkészítő szett