Európában is bemutatkozik a Nissan e-POWER rendszere!

  Yokohamából jött a hír, hogy a Nissan áttörést jelentett be a motorhatékonyságot illetően, hiszen 50% termikus hatásfokot értek el a fejlesztési félben lévő következő generációs e-POWER rendszerükkel. Európában a legújabb Qashqaiban már tesztelhetjük is az úttörő megoldást.

A Nissan e-POWER rendszere egy beépített benzinmotor segítségével látja el az e-POWER hajtáslánc akkumulátor csomagját elektromos energiával. A Nissan legújabb motorfejlesztést illető megközelítésével a jelenlegi autóipari átlag 40 százalékos termikus hatásfokát maga mögött hagyja, ezáltal lehetővé téve a jármű CO2-kibocsátás további csökkentését.

„A 2050-re kitűzött, teljes termékéletciklusra vonatkozó karbonsemlegességre való törekvéssel a Nissan célja, hogy a kulcspiacokon kínált új gépjárművek 100 százalékát elektromosítsa 2030-ig” – fogalmazott Toshihiro Hirai, a Hajtáslánc és az Elektromos Autó Mérnöki Divízió Szenior Alelnöke. „A Nissan elektromosítási stratégiája előmozdítja az e-hajtásláncok és az elektromos járművek számára készült nagy-teljesítményű akkumulátorok fejlesztését, melyben az e-POWER egy másik fontos, stratégiai pillért képvisel” – fűzte hozzá a szakember.

A Nissan e-POWER rendszer beépített elektromotort használ, amelyet kizárólag egy generátor üzemmódban működő belsőégésű motor hajt. A belsőégésű erőforrás csak a leghatékonyabb tartományában működik, és „menedzseli” az elektromos áram termelését, illetve az akkumulátor töltöttségét. Kijelenthető tehát, hogy az akkumulátor technológia és az energiamenedzsment-technikák fejlődésével a Nissan képessé vált a termikus hatásfok jelenlegi szinteken túlmutató tökéletesítésére.

A következő generációs e-POWER rendszer kifejlesztése az újabb lépés a hatékonyság útján. Ahhoz, hogy az 50 százalékos termikus hatásfokot elérjék, a Nissan kifejlesztett egy ’STARC’ nevű elképzelést, ami magyarra fordítva erős, forgó-mozgó és megfelelően túlhúzott, robusztus gyújtócsatornára utal. A terv lehetővé teszi a termikus hatásfok javítását a hengeren belüli üzemanyagáramlás (a levegő-üzemanyag keverék áramlása, ami a hengerbe szívódik) megerősítése és a gyújtás által, megbízhatóan elégetve egy jobban higított levegő-üzemanyag keveréket magas sűrítési aránynál.

„Egy hagyományos erőforrás esetében számos korlátozás létezik a levegő-üzemanyag keverék hígítási szintjének a változó vezérlési terhelésre adott válaszának kontrollálását illetően, olyan különböző működési feltételek közötti kompromisszumokkal, mint a hengeren belüli üzemanyagáramlás, a gyújtás módja és a sűrítési arány, mely feláldozhatja a hatékonyságot a teljesítmény oltárán” – olvasható a Nissan közleményében. Azonban egy optimális fordulatszámmal és terheléssel működő elektromos áram előállítására hangolt motor lehetővé teszi a termikus hatásfok drámai javulását. A belső tesztelések során a Nissan 43 százalékos termikus hatásfokot ért el az EGR hígítási módszert használva és 46 százalékot hagyományos belső égés esetén egy többhengeres motor alkalmazásával. De mit is értünk EGR-módszeren? Nos, egy olyan technológia, amely a gyújtás utáni kipufogógázok egy részét visszavezeti az égéstérbe!

Az 50 százalékos szintet a motor rögzített fordulatszám és terhelés alatti működése esetén érték el, hőveszteség újrahasznosító technológiákkal kombinálva. Az e-POWER rendszert először 2016-ban, Japánban mutatták be. A Nissan Note-ban debütált. Alapját a Nissan LEAF-ben is használt, tisztán elektromos motor hajtotta technológia adja. A rendszer magában foglal egy benzinmotort áramgenerátorral, egy invertert, egy akkumulátort és egy elektromotort. A hagyományos hibrid rendszerekkel ellentétben tehát az e-POWER a beépített belsőégésű motor elektromos áram előállítására való kizárólagos használatát teszi lehetővé. A kerekek meghajtását kizárólag az elektromotor látja el. 2020 decemberében a Nissan bemutatta a teljesen új Note-ot is a japán piacon, ami már csak e-POWER rendszerrel érhető el. Eddig 20 ezer darabot rendeltek belőle… Az e-POWER Európában a vadonatúj Qashqaiban debütál. Egy másik, szintén hatékony Mild Hibrid rendszerrel kiegészítve a motorpalettát.

Sz. Z. A.

Osszad, hogy mások is értesülhessenek: