Az év családbarát gépkocsija: a Nissan X-Trail
Ritka eset, hogy egy autó, amellyel vakációra indul(t) a család, minden részletében mindenkinek megfelel(t). Ezúttal kompromisszumok nélküli élményről adhatok hírt, az elektromobilitás határvidékéről.
2024-ben nem a legjobb hírek érkeztek a Pó-völgyéről. A klímaváltozás eredményeképpen egyre gyakoribbak a száraz, aszályos időszakok. Pedig a folyó a maga 652 kilométeres hosszával rekordernek számít Itáliában. Síkságán megannyi ősi nép élt; ligurok, etruszkok, kelták, rómaiak. Hannibál Róma elleni hadjáratában is főszerepet kapott. Vergilius a Georgicában így méltatta: „Éridanus, folyamok fejedelme”.
A fentiek ismeretében, amikor az ember nekilódul autóval kalandozni, vakációzni, (ráadásul családi „kiszerelésben”), nyugodtabban teszi, ha tudja: a jármű, amit hajt, kisebb kárt okoz a környezetnek, mint az autóipar javarészt még mindig problémás többsége. Márpedig a Nissan (aktuális) X-Trail szerkezete, az okos innovációk, az e-POWER technológia jóvoltából elfogadható irányt vett.
Az elektromosított családi SUV (ez volna a reklámszlogen) azért is érdemes a figyelemre, mert 1. tényleg családbarát, 2. tényleg tágas, 3. tényleg csendesen jár, 4. tényleg úgy alkalmazza a modern elektromos hajtást, hogy az nem fáj a gépkocsit használónak. Hiszen merünk vele sokszáz, akár ezer kilométert is haladni, s nem kell azon tűnődni, hol fogunk elektromos töltőt találni, s milyen lesz hozzá az applikáció, lesz-e lehetőség az adott ponton villámtöltekezni. Vagy: marad a gyors-gyors-lassú ügymenet. A szobrozás – a sztráda mentén, plaza alatt/fölött, sportáruház udvarán, közértparkolóban, netán a pusztában…
Az általam használt 1497 cm3-es, színe szerint: „04 piros” (hátha rendőr is olvassa ezt az írást, ezért másolom ide a forgalmi okmányba vésett pontos besorolást), 2245 kilogrammot nyom. Szóval, estünkben jelentős súly kerül(t) megmozgatásra. A futómű azonban szépen, finoman „muzsikál”, igaz, főként azt szereti, ha a sofőr nem esik túlzásokba. A túlzottan sportos vezetési stílus amúgy se illik kifejezetten ehhez a gépsárkányhoz. Ugyanakkor a kátyúkat kirugózza a kocsi, a Pó-völgyének néha váratlanul „érkező” kanyarulatait pedig elfogadhatóan reagálja le.
Boccasette kacskaringós részein, vékonyka útjain, töltésén hamar kiderül, mire képes (és mire nem) egy jármű. Nos, ezen a nehezített terepen mutatta meg talán leginkább pozitív tulajdonságait az X-Trail.
Amely persze teljesen másként fest, mást képvisel, mint születésekor, 2001 táján. Az akkori kockából, darabos szerkezetből napjainkra egy kifejezetten szerethető, a maga kategóriáján felül teljesítő automobil alakult. Mi több, a jelenkori X-Trail fejtér/lábtér dolgában egyaránt kiváló minősítést érdemel; egyáltalán a kényelem, a finom bőrbevonatú belsőt tekintve is, illetőleg a csomagtér nagyságát figyelembe véve szintúgy remekel.
S hogy mit értünk e-POWER az e-POWER?
A válasz egyszerűen hangzik: a Nissan rendszere „egy beépített elektromotort használ, melyet kizárólag egy generátor üzemmódban működő belsőégésű motor hajt. A belsőégésű motor csak a leghatékonyabb tartományában működik, és menedzseli az elektromos áram termelését, illetve az akkumulátor töltöttségét.”
Ügyes.
Sz.Z.A.
Fotók: Szabó Zoltán Attila