Renault-premier Batthyány földjén
Még a Párizsi Autószalon előtt, a Mezőföld középpontjában, a Batthyány Lajos által alapított nagyközségben, Lajoskomáromban mutatta be a Renault a Mégane Grandtour és a Clio Grandtour modelleket, s joggal büszkélkedtek a gallok újfent a Talismannal, amely szintén része volt a felhozatalnak.
Boulogne-Billancourtban, a Renault főhadiszállásán jól sakkoztak az elmúlt években. Izgalmas fejlesztések, innovációk, egyre jobb négykerekűek gördültek le a gallok üzemegységeiből világszerte. Persze, a Mercedesszel való együttgondolkodás sem vált éppen a márka kárára.
Szó se róla, a Páskom Cottage festői környezetében jól mutattak a jövevények. Kismartoni Péter, a Renault Hungary kommunikációs igazgatója pedig megerősítette: „soha annyi autót nem mutattak be még, mint idén…”
A sorban az első, amelyet tesztelt a bemutatóra érkezett médiaküldöttség: a Talisman Grandtour volt. Erőteljes, markáns szerzetről van szó, ami ugyanakkor kényelmes, stílusos darab. A masszírozó funkcióval ellátott, szellőztethető és fűthető első üléseken igazán nem gond egy hosszabb fuvar. A sofőr és utasainak kellemetes érzését csak fokozza a nappabőr kárpitozás.
A vezetést seregnyi előremutató technológia segíti. A 4CONTROL rendszer, az adaptív felfüggesztés és az automata EDC sebességváltó, valamint a Multi-sense testreszabási lehetőségei (összesen öt variáns létezik) érdemelnek külön említést. A padló nem egysíkú, de könnyedén egy síkba dönthető.
A Mégane nevezhető akár mini-Talismannak is. A kombi változatot alapból 521 literes csomagtér jellemzi. Kategóriagyőztes rakodási hossz, jelentős méretű és rekeszekre osztható csomagtartó, sík padlóvá dönthető hátsó üléstámlák, oldalsó rakhelyek jellemzik. Alacsony, de széles a kocsi, így kiváló az úttartása, amit magam is igazolhatok. A vezetőülésben már-már pilótának érzi magát a sofőr, midőn figyeli-kémleli a műszerfalat, s vált, kapcsol, olykor rákapcsol… A látványos, ugyanakkor praktikus „Grandtour-pilótafülkének” a 8,7″-os R-Link 2® érintőképernyő a lelke. Amúgy ez már a negyedik Mégane, s a folytatás borítékolható.
Ahogyan a Clio-mese sem ma kezdődött. 1990 óta létezik, és megújul, formálódik, változik a modell. Annak idején épp Párizsban mutatták be a kis jószágot, amely azóta nőtt, s egyre erősödött. Erre példa a Grandtour-változat. A mai erőforrások közül pedig kiemelném a kiváló fogyasztási mutatókkal rendelkező 1,5 dCi, 110 lóerős variánst. Nyugtázom: jó befektetés ezzel a motorral vásárolni a 2016-os Renault Clio Grandtour-t, noha a paletta széles, így természetesen mást is kínálnak a gallok.
E gépsárkány persze azért is nagyszerű portéka, mert szinte majd’ minden eleme személyre szabható. Amúgy négy felszereltségi szint közül választhat a kedves vásárló. Nem mellékesen, a négykerekű egyedisége, „pofás” stílje betudható annak is, hogy Laurens Van Den Acker első koncepcióautója, a DeZir ihlette a Lajoskomáromban még a szembejövő lovaskocsit hajtó helyi gazda által is megsüvegelt automobilt.
Szabó Zoltán Attila