Új átverés a szépséghibásként értékesített használt termék

A Fogyasztóvédelmi Egye­sü­letek Országos Szö­vet­sé­gé­hez egyre több panasz érkezik szépséghibásként hirdetett termékek kapcsán. Ismételten sok olyan hirdetést olvashatunk ugyanis, melyben apróbb (külsérelmi) hibákkal rendelkező termékek megvásárlására buzdítanak minket.

Jóhiszeműen azt gondolnánk, hogy ezek új termékek, csak egy kicsit karcosak, szállításkor sérültek. Ehhez képest tudtunkon kívül akár több éves, használt készüléket is megvehetünk ezekben az üzletekben. A hirdetések egyformák: a kereskedő szépséghibás, szállítássérült termékeket árusít. Az értékesítési technika azonban most már több irányú.
Előfordul, hogy a vásárlások során aláíratnak szerződést a fo­gyasztóval, mely tartalmazza, hogy használt terméket vá­sá­rol a fogyasztó, csak ezt ak­kor az aláírás előtt nem olvassa el, hiszen fel sem merül ben­ne, hogy nem új terméket vásárol. Ráadásul még akár 3 év garanciát is vállal a kereskedő, ezzel is elaltatva a vásárló éberségét. Az outlet áruházban becsomagolva találhatók a termékek, mely szintén azt erő­síti a fogyasztókban, hogy új termékekről van szó. A pa­na­szokban a műszaki termék, legyen szó akár fagyasztóról, szárítógépről, vagy, mosogatógépről, rövid időn belül tönkremegy, a kereskedő vállalja a ja­vítást, de nem feltétlenül si­kerül megjavítani azt. A fo­gyasztók ekkor próbálnak a gyártótól segítséget kérni, és a bediktált gyártási szám alapján az derül ki, hogy sok éve gyártott termékekről van szó. Ezek után természetesen felháborodottan reklamálnak a kereskedőnél, és kérik vissza a pénzüket, de a válasz egyértelmű: Néz­zék meg a szerződést!
Fontos kiemelni, hogy használt termékekre nincs kötelező jótállás, csak olyan szavatossági igénnyel lehet fellépni, mintha egy cipőt vásároltunk volna. A kereskedők ugyanakkor bármikor vállalhatnak jótállást egy termékre, akkor is, ha arra nincs jogszabály által előírt kötelező jótállás, vagy annak ideje már lejárt, de ek­kor maguk szabhatják meg a fel­tételeket. Így előfordulhat, hogy csak a termékek kijavítását vállalják vagy cseréjét, azon­ban a vételár visszafizetését már nem.
Az aláírt szerződés a fenti esetben tartalmazta, hogy az eladó teljeskörű garanciát vállal, de sajnos azt is, hogy „pénz visszafizetési garanciát nem vállal semmilyen körülmények között”. Így pénzt nem kap vissza a fogyasztó.
A másik irány az, hogy outlet webáruházból rendelik meg a műszaki cikket a vásárlók, majd házhozszállítással kapják meg a terméket és a jótállási jegyet is. Azonban a jótállási jegy tartalmát csak akkor vizsgálják meg a vásárlók, amikor meghibásodnak a termékek. Ekkor derül ki számukra, hogy a jótállási jegyen nem a vásárlás dátumától indul a jótállási idő, hanem hó­napokkal ko­rábbról. Így feltételezhetően korábban másnak is értékesített, de visszaküldött ter­mék új­bóli értékesítése történik meg, ezért más a jótállási jegy dá­tuma.
Nem győzzük hangsúlyozni, hogy mindig olvassuk el a szerződéseket aláírás előtt, il­letve tájékozódjunk az adott üzletről, webáruházról, szerepel-e valamilyen negatív listán, vagy a fogyasztóvédelemért felelős
Igazságügyi Minisztérium által működtetett www.jogsertowebaruhazak.hu weboldalon, nézzük meg a vásárlói kommenteket, értékeléseket, mielőtt megvásároljuk a termékeket. Próbáljunk meg kö­rültekintően eljárni a vásárlások előtt!

Fogyasztóvédelmi Egyesületek
Országos Szövetsége
www.feosz.hu

Oszd meg, hogy mások is értesülhessenek: