Farizon: újabb trónkövetelő Kínából

Megmutatta magát, bár fogalmazhatunk úgy is, hogy felfedte kilétét az egyre hatalmasabb kínai autógyártó, a Geely palettájához tartozó Farizon. A premierre az egykori Újpesti Szövőgyár területén működő OFF Kultur „bázison” – ahová az autós cégek mostanában sorra járnak megmutatkozni, lásd: Nissan, KIA, stb. – került sor, tehát egy olyan hazai ipari központban, ahol már csak nyomai vannak a nagybetűs gyártásnak.

A Geely már-már felfoghatatlan tempóban halad a céljai felé. Saját márkáik mellett olyan egykori óriásokat élesztettek / hangoltak át, mint a Volvo, a Lotus, vagy olyan, a közelmúltban még a Mercedes mentén haladó közkedvelt márkát vettek szárnyaik alá, mint amilyen a Smart. Az egykori szövőgyár mai „színpadán”, a Farizon első magyarországi premierjén az AutoWallis Group és a Duna Autó Zrt együttesen lépett színre, így téve világossá a Farizon hazai hátterét.

Pálinkás Barna, a Wallis részéről hangsúlyozta: a Geely birtokolja „Kína legnagyobb új energia haszonjármű kutatóintézetét”, globálisan több mint kétezer mérnök részese a történetnek, s az elkövetkező években a Farizon nagy terveket sző, 300 ezer e-LCV eladása a céljuk. „A technológia által vezérelt Farizon Group újgenerációs haszongépjármű-terméket családot hozott létre, amely a zöld és intelligens járművekre összpontosít” – rögzítette. Markó Zoltán, a Duna Autó üzletfejlesztési igazgatója kiemelte: „2024-ben az EV-értékesítés 18 százalékot tett ki” náluk, így a Farizon itthon is megfelelő alapokkal szállhat versenybe.

Újpesten két újdonságot lepleztek le: a V6E és az SV jelzésűeket. A Farizonnál a könnyűsúly alkalmazás, a modualizálás, a szupererős karosszéria elsőrendű kérdés. Ugyanakkor ezen haszongépjárműveknél arra is ügyel(t) a gyártó, hogy a beltér minél személygépkocsisabb, minél pofásabb, minél hangulatosabb legyen. Hiszen egy efféle gépezet sokak számára maga a munkahely, márpedig a spártai munkakörülmények divatján túllépni látszik a modern világ. (Ez is valami.)

Sok szó esett a bemutatón az SV Drive-By-Wire platformról. Lényege: a hagyományos hidraulikus és mechanikus rendszereket elektromos vezetékek váltották fel (kormányzás, fékezés, fojtószelep stb.) – az uniós szabályozásnak megfelelően. Jelentősen csökkent a mozgó alkatrészek száma is. A kisebb súly és a pontosabb kormányzás hatékonyabb energiafelhasználást eredményez. Nem mellékesen, egyazon platformra különböző karosszéria-változatok építhetők.

Nos, a Farizon a maga kategóriájában meggyőzőnek hat, ámbár a jelenlegi magyarországi autóipari környezet, az elektromobilitás megtorpanása azért intő jel lehet. Mondjuk, a nettó promóciós ár a Farizon V6E esetében tényleg ad okot a reménykedésre, netán a repülőrajtra: a 11 468 000 forinttól felirat (ajánlat) tényleg megjárja, tényleg elég vonzó üzenet, nem beszélve arról, hogy a Farizon extrákat nem kínálgat, mivel az összes gépezetük teljes felszereltséggel kerül a szalonokba.

Sz. Z. A.

Oszd meg, hogy mások is értesülhessenek: