GVH büntetések, eljárások, versenykorrekció…
Microsoft, Google, PayPal, Apple, Booking.com, Wish, TikTok, Temu – A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) nagy hangsúlyt helyez a fogyasztók védelmére az online térben is, és elemzi a mesterséges intelligencia piaci versenyre gyakorolt hatását is – közölte a GVH az MTI-vel.
A GVH közleménye szerint a mesterséges intelligencia robbanásszerű terjedése torzíthatja a versenyt a digitális ágazatokban és kiszolgáltatottabb helyzetbe hozhatja a fogyasztókat.
A GVH is kezdeményezett már eljárást a mesterséges intelligencia alkalmazásához kapcsolódóan: a Microsofttal szemben 2023-ban indult eljárás, amiért a vállalat valószínűleg nem tájékoztatja a fogyasztókat megfelelően a mesterséges intelligencián alapuló chat funkciót használó keresőjéről.
A közleményben emlékeztetnek, hogy az új fogyasztóvédelmi kihívásra tekintettel a GVH idén piacelemzést kezdeményezett a mesterséges intelligencia hatásairól a versenyre és a fogyasztói döntésre.
Az online térben máskor is volt már szükség intézkedésre nemzetközi nagyvállalatok ellen. Az elmúlt években a Google és a PayPal számára írt elő versenykorrekciós kötelezettségeket a GVH, az Apple és a Booking.com pedig jelentős versenyfelügyeleti bírságokat fizetett. A világ egyik legnagyobb e-kereskedelmi piacterével, a Wish-sel szembeni vizsgálat tavaly februárban ért véget, szintén tavaly, november végén zárult le a TikTok elleni nemzetközi hatású ügy. A Temu üzemeltetőjével szemben pedig elkezdődött a versenyfelügyeleti eljárás, amiért az internetes piactéren a cég vélhetően megtéveszti az ügyfeleket – írták.