Készpénzben fizetjük az online rendeléseket
Még mindig a készpénz a legnépszerűbb fizetési eszköz a magyar online vásárlók körében, 84 százalékuk leginkább utánvéttel, készpénzben szeret fizetni annak ellenére, hogy a webáruházak átlagosan négyféle fizetési lehetőséget kínálnak – derül ki a GKI Digital és az Árukereső mintegy 3200 webáruház bevonásával készült közös felméréséből, amelyet az MTI-hez juttattak el.
Tavaly a magyar vásárlók több mint 38 milliószor
rendeltek online áruházakban. Az áruk ellenértékének kiegyenlítésekor nagyon
magas, több mint 74 százalék az utólagos fizetések aránya, és ezen belül is a
készpénzes fizetés dominál mind a személyesen átvett, mind a házhoz szállított
termékek esetében. Összességében az online rendelések 55 százaléka készpénzes,
míg a rendelések 19 százalékát fizetik bankkártyával az átvételkor.
Az online bankkártyás fizetési lehetőség a webáruházak
63 százalékánál elérhető, az ilyen típusú fizetési tranzakciók aránya 2018-ban
elérte a 20 százalékot, ami 5 százalékos bővülés az egy évvel korábbihoz
képest. A banki átutalásos fizetések aránya kevesebb, mint 5 százalékot tesz
ki.
A felmérés arra is rámutatott, hogy terjednek az
online igényelhető hitelek is, a magyar online vásárlók tavaly a rendelések 1,3
százalékánál igényeltek online áruhitelt, legtöbbször mobiltelefon, TV, vagy
nagy háztartási gép vásárlásakor. Az idén csaknem 200 hazai webáruház tervezi
az áruhiteles fizetés bevezetését.
A felmérés készítői szerint az utánvét és a készpénz
online piaci dominanciáján a várhatóan 2020 tavaszán induló azonnali banki
fizetési rendszer sem fog drasztikusan változtatni, de hosszú távon
mindenképpen felgyorsíthatja a készpénzkímélő megoldások elterjedését. A
megkérdezett e-kereskedők többsége (60 százaléka) nyitott és bizakodó a megoldás
piaci lehetőségeit illetően, elsősorban likviditási szempontok miatt. Az
utánvétes tranzakciók több mint fele ugyanis a webáruházak logisztikai
partnerein megy keresztül, és a kereskedőknek a kézbesítést követően még
várniuk kell néhány napot mire a pénzükhöz jutnak. Az azonnali fizetéssel
működő megoldások ezzel szemben úgy tudnának a vásárlók számára továbbra is
utánvétesek maradni, hogy közben a kereskedők az áru átadásakor, azonnal
hozzájuthatnak annak ellenértékéhez.
A GKI Digital és az Árukereső arra is felhívja a
figyelmet, hogy a meghatározó külföldi webáruházak – például az Amazon és az
Aliexpress – nem adnak lehetőséget az utánvétre, és azok a magyar vásárlók,
akik belföldön továbbra is utánvéttel vásárolnak, külföldi rendeléseiknél hajlandóak
kártyával fizetni, pusztán azért, mert nincs más választásuk.
MTI